Airbnb, het online platform voor tijdelijke verhuur, haalt inmiddels de helft van zijn omzet uit Europa. Dat is mede te danken aan de grote recessie van de afgelopen jaren.

Airbnb werd in 2007 opgericht, vlak voor het uitbarsten van de kredietcrisis die westerse landen een enorme economische klap gaf. Voor Europa volgde een jarenlange periode waarin economieën nauwelijks groeiden en consumenten de hand op de knip hielden.

Juist in deze periode is Airbnb als platform voor particuliere verhuur explosief gegroeid, vooral in grote steden als Londen, Parijs en Amsterdam, Barcelona en Rome.

Recessie versnelde groei Airbnb

Airbnb is inmiddels wereldwijd in 34 duizend steden actief. Het bedrijf is niet beursgenoteerd, maar volgens Amerikaanse media koerst Airbnb af op een omzet van zo’n 900 miljoen dollar dit jaar en zal het bedrijf winstgevend zijn.

Mede-oprichter Nathan Blecharczyk van Airbnb gaf donderdag in een interview met het Financieele Dagblad aan dat de recessie in Europa Airbnb enorm heeft geholpen. “Europa is goed voor meer dan de helft van onze omzet. De recessie heeft Europa in de voorhoede van deze beweging gebracht. Airbnb werd heel populair in Spanje, Italië en Frankrijk, landen die het hardst en langdurigst werden getroffen.”

Het Airbnb-effect in grote steden als Amsterdam, waar steeds meer particulieren extra inkomsten halen uit Airbnb, roept wel steeds meer discussie op, erkent Blecharczyk. "We lopen niet weg van moeilijke discussies. We hebben aan steden laten zien dat we een betrouwbare partner zijn", zegt hij tegen het FD.

Huizenmarkt Amsterdam

In Amsterdam speelt onder meer de vraag of Airbnb huizenprijzen opdrijft. Afgelopen maand suggereerde ING in een rapport dat huiseigenaren die aan Airbnb doen in theorie meer zouden kunnen lenen voor hun woning, wat een prijsopdrijvend effect kan hebben. Tegelijk ontkende de bank dat Airbnb-inkomsten mogen meetellen als criterium voor het bepalen van de hoogte van de hypotheeklening.

De gemeente Amsterdam wil in ieder geval nader onderzoek laten doen naar het mogelijke prijsopdrijvende effect van Airbnb, zo meldde Het Parool woensdag.

Overigens had Blecharczyk van Airbnb nog een mooie tegeltjeswijsheid voor jonge, startende bedrijven. Tegen het FD zei hij: "Veel mensen falen omdat ze opgeven. Graham [een vroege adviseur van Airbnb, red] zei ons ooit dat startups niet worden vermoord, maar het loodje leggen door aan zichzelf toegebrachte wonden, door zelfmoord. Doorzettingsvermogen is belangrijk. Als tweede moet je trouw blijven aan je visie."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl